آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری
عضويت سريع
نام کاربري :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ايميل :
نام اصلي :
کد امنيتي :
تبادل لينك اتوماتيك
عنوان :
آدرس :
کد امنيتي :
چت باكس

نام :
وب :
پیام :
2+3=:
 
(Refresh)
نیلی بلاگ

دوربین های امروزه ، تکنولوژی های هوشمند فوق العاده ای دارند ! چنان هوشمندند که گویا یک عکاس حرفه ای را داخل خود گنجانده اند . بهترین تنظیمات خودکار را شامل می شوند و انسان راحت طلب امروزه را با این تنظیمات بدون دنگ و فنگ هوشمند بیشتر به خود وابسته می کند !
فوکوس اتومات و سریع، سیستم نورسنجی دیجیتال ، تنظیمات بی نظیر برای حساسیت و رزولوشن بالا تنها نمونه هایی از امکاناتی است که عکاسی با دوربین های دیجیتال امروزه را لذت بخش تر کرده است .
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید با این سطح از پیشرفت هنوز به گرد پای چشم های انسان هم نمی رسند .
یکی از راز های مشترک بین عکاسان حرفه ای این است که کنترل تمام عملکرد های دوربین را یک تنه خود به گردن میگیرند و چندان توجهی به تنظیمات خودکار ندارند .
اما مسئله اصلی اینجاست که اگر تنظیمات دستی را به خوبی ست نکنید ، نتیجه حاصله شما را از هنر عکاسی زده می کند . اگر میخواهید تنظیمات شخصی سازی شده را به سبک و سیاق عکاسان حرفه ای پیاده سازی کنید ، بهتر است این مقاله را به دقت مطالعه کنید .
عکاسی در حالت تنظیمات دستی حس جالبی به شما القا خواهد کرد . وقتی تصویر را ثبت می کنید و نگاه می کنید ، حس می کنید آنچه در نمایشگر دیده می شود تمام و کمال هنر دست شماست و هیچ عامل دیگری دخیل نیست .
اگر به تازگی پا به دنیای عکاسی گذاشته باشید ، استفاده از تنظیمات دستی چنان بزرگ برایتان جلوه می کند که گویا دستیابی به چنین علمی غیر ممکن است .اما واقعیت اینجاست که استفاده از تنظیمات دستی و فوکوس دستی اصلاً کار خارق العاده ای نیست و در کنار حالت‌های نیمه-خودکار و فوکوس خودکار، در شرایط مختلف قابل استفاده است . اغلب اوقات تنظیمات دستی تنها گزینه‌ ای است که گرد هنر به عکس هایتان می پراکند و در مقابل گاهی وقت‌ها می تواند بدترین انتخاب باشد و عکس های شما را نابود و نازیبا کند ؛ به زبان ساده تفاوت یک عکاس آماتور و عکاس حرفه ای در تشخیص درست این موقعیت هاست .
نوردهی
    استفاده از نوردهی با تنظیمات دستی چه زمان توصیه می شود ؟
دوربین های قدیمی ، فقط با تنظیمات دستی عکاسی میکردند اما هوش مصنوعی دوربین های امروزی دریچه ای جدید از عکاسی را به روی علاقمندان به عکاسی باز کرد به طوری که زحمت تشخیض و تنظیم به صورت دستی از گردن عکاسان تمام و کمال برداشته شد .
هرچند نوردهی دوربین ها نیز از اتومات سازی بی بهره نمانده اما گاهی نوردهی دستی ، نتایج قابل توجهی به نمایش خواهد گذاشت .
اگر تجربه عکاسی در استودیو عکاسی یا با فلاش‌های اکسترنال را داشته باشید ، استفاده از حالت دستی می‌تواند احتمال نوردهی کمتر یا بیشتر از حد را رفع کند . برای عکاسی با کمک فیلترهای کاهش نور ( فیلتر‌های ND) و باز نگه‌داشتن شاتر (Bulb) ، به تنظیم دستی دوربین زمان نوردهی نیاز پیدا می کنید . البته در شرایط نوری منحصر بفرد ، مانند عکاسی ضد نور یا کنسرت بازهم نوردهی دستی حرف اول را میزند .
   در عکاسی ، ارزیابی میزان نور اقدام موثر و مهمی است . اگر از نوردهی دستی استفاده کنید ، فعال کردن نورسنج بسیار تاثیرگذار است . نورسنج در قسمت پایین صفحه نمایشگر وبه شکل درجه‌بندی دیده می‌شود. اگر میزان نوردهی مناسب باشد، نشانگری باید روی عدد صفر قرار بگیرد . اگر نوردهی کم باشد ،  نشانگر به سمت چپ متمایل می شود و روی عددهای منفی می ایستد ، در مقابل اگر نوردهی زیاد باشد نشانگر به سمت راست و عددهای مثبت متمایل می شود .
البته بین اعداد صحیح، استاپ‌های یک‌سوم هم قابل توجه است که برای تنظیم جزیی تر به کار می‌روند.
یک نکته ی خیلی مهم این است که اگر نشانگر نورسنجی دوربین روی عدد صفر ساکن شود ، ضرورتا به معنای صحیح بودن نوردهی نیست و ممکن است لازم باشد به صورت دستی کمی دستکاری شود .
    می توان ادعا کرد عکاسی در حالت دستی، حرفه‌ای تر از حالت‌های دیگر است؟
نمی توان به قطعیت گفت استفاده از تنظیمات دستی مهرات در عکاسی را به همراه می آورد . مهرات در عکاسی یعنی عکاس بسته به نیاز ، از تنظیمات تماما دستی یا M، اولویت شاتر یا S ( این مورد در کانن با Tv شناخته می‌شود) و یا دیافراگم یا A (در کانن Av) استفاده می‌کنند. یک عکاس حرفه ای باید بر این سه حالت اشراف داشته باشد .
     هیستوگرام دوربین برای تنظیم نوردهی چقدر تاثیر گذارند؟
یستوگرام ابزار مهمی برای تشخیص میزان سایه روشن هاست . اگر دوربین‌های DSLR داشته باشید هیستوگرام را روی LCD نشان می‌دهند، ولی اگر دوربین‌ میرورلس داشته باشید  می‌توانید هیستوگرام را به صورت زنده، هم روی نمایشگر و هم روی منظره‌یاب مد نظر داشته باشید .
هیستوگران ها سایه‌ها را در سمت چپ، تُن‌ های میانی را در بخش میانی و هایلایت‌ها را در سمت راست به نمایش می گذارد . اگر نوردهیصحیح صورت گرفته باشد ، این گراف نباید در سمت چپ تراکم داشته باشد .
    با این اوصاف ، بین حالت‌های دستی و نیمه‌خودکار چه تفاوتی وجود دارد ؟
به صورت کلی با تنظیمات دستی، شما تمامی عوامل نوردهی از جمله ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر را تحت کنترل میگیرید . در این تنظیمات معمولاً با ست کردن سرعت شاتر و کمک از نورسنج داخلی دوربین به‌ عنوان عامل راهنما، به نوردهی مناسب دست خواهید یافت . اگر اولویت دیافراگم مد نظر باشد ، میزان ایزو و دیافراگم را به شکل دستی تنظیم می‌کنید و دوربین با توجه به میزان نورسنج داخلی، سرعت شاتر مناسب را انتخاب می کند ، که اغلب موارد همان رقمیست که باید به شکل دستی ست می‌کردید.
فوکوس
مقوله مهمتر از استفاده از امکانات یک دوربین ، تشخیص زمان مناسب برای استفاده از آنهاست ؛ فوکوس هم از این قضیه مستثنا نیست و دانستن اینکه بهترین زمان استفاده از حالت دستی یا خودکار چه زمانی است بسیار مهم است ، این مسئله به اندازه‌ی انتخاب دیافراگم باز (مثلاً f/1.4) یا بسته (مثلاً f/11) حائز اهمیت است . اگر فوکوس خودکار نتیجه دلخواه را برایتان به ارمغان نیاورد ، از فوکوس دستی استفاده کنید .
فوکوس خودکار در برخی شرایط نوری عملکرد درستی ندارند و شما مجبورید که از فوکوس دستی استفاده کنید .
    از فوکوس منطقه‌ای چه میدانید ؟
این نوع از فوکوس که به فوکوس منطقه‌ای مشهور است ، یکی از عالی ترین روش‌ها برای عکاسی خیابانی است چون شما را برای عکاسی خیابانی بدون دغدغه همراهی می کند . برای استفاده از این نوع فوکوس ، عمق فوکوس مورد نظرتان را تعیین می‌کنید، بعنوان مثال بین ۲ تا ۵ متر. اگر فوکوس را به صورت دستی روی ۲٫۵ متر و گشودگی دیافراگم را روی f/8 ست کنید، همه چیز در این بازه به صورت واضح و شفاف ثبت می‌شود.
برای تنظیم فوکوس دستی ، چرخش حلقه دور لنز کافیست ، اما روش دیگری نیز وجود دارد که مخصوص عکاسی ماکرو است که هم به شکل دستی هم با کمک صفحه فوکوس قابل پیاده سازی است . در اینجا صفحه فوکوس را توضیح می‌دهیم.
در روش صفحه فوکوس ، شما لنز ماکرو را به صورت دستی روی کمترین فاصله فوکوس تنظیم می‌کنید تا بتوانید سوژه را با نسبت ۱:۱ ثبت کنید . حالا دوربین را روی سه‌پایه محکم میکنید و به سوژه نزدیک می‌کنید. در نهایت با چرخش حلقه مخصوص روی صفحه فوکوس، با عقب و جلو کردن دوربین به نتیجه دلخواه نزدیک شوید و محدود فوکوس خود را کشف کنید .
    چرا و چگونه از فوکوس دستی استفاده کنیم ؟
اگر تا اینجای مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید حتما جواب این سوال را میدانید .
وقتی به لحاظ شرایط نوری ، دوربین نمی‌تواند به درستی فوکوس کند، باید کنترل کار را عکاس به دست بگیرد . البته گاهی میتوان فوکوس دستی و خودکار را به صورت تلفیقی استفاده کرد، یعنی ابتدای کار به شکل خودکار روی سوژه فوکوس کرد و سپس حالت دستی را به کار بگیرید تا فوکوس روی مکان موردنظر ثابت شود. استفاده از این روش برای عکاسی HDR هم خوب است ، چون بین شات‌های مختلف نباید نقطه فوکوس تغییر کند . علاوه بر این ، برای بکارگیری فیلترهای کاهش نور هم توصیه می شود قبل از اتصال فیلتر روی لنز، فوکوس روی نقطه مورد نظر انجام شده و در نهایت فوکوس را روی حالت دستی تنظیم کنید ، چراکه برخی از دوربین‌ها نمی‌توانند از پشت فیلتر های کاهش نور قوی، فرآیند فوکوس خودکار را انجام دهند .
فلاش
یکی از موارد موثر در تبحر عکاسی ، استفاده از تنظیمات دستی فلش است . اگر مدتی با فلاش TTL کار کنید  تنظیمات دستی فلاش بیهوده به نظر می رسد ؛ کنترل دستی فلاش به هماهنگی خروجی در استودیوهای تاریک و شرایط نوری سخت در محیط داخلی یا خارجی کمک می‌کند. با کسب مهارت و یادگیری نکات موثر در این کار می‌توانید همان تنظیم دستی دوربین که مورد توجهتان هست  را روی صحنه اعمال کنید .
    استفاده از تنظیمات دستی فلاش چه مزیتی دارد ؟
می توان ادعا کرد تنظیم دستی دوربین یا فلاش، کنترل همه جانبه را در اختیار شما قرار می‌دهد. حواستان باشد که گشودگی دیافراگم با نور فلاش مرتبط است و سرعت شاتر هم با میزان نور محیطی. تا جایی که می‌توانید حالت‌های عکاسی نیمه‌ اتوماتیک را با فلاش دستی تلفیق کنید.
    چگونه فلاش را به شکل دستی کنترل کنیم؟
ابتدا دوربین خود را روی تنظیمات دستی مناسب قرار دهید ، به عنوان مثال ایزو ۱۰۰ و گشودگی دیافراگم f/8 و سرعت شاتر ۲۰۰/۱ ثانیه . حالا کار با فلاش را از سرعت ۴/۱ شروع کنید . نسبت  به خروجی کار، توان فلاش یا دیافراگم را کم و زیاد کنید .
برخی از فلاش‌ها حالت کنترل دستی زوم را هم شامل می شوند . وقتی که از لنزهای مختلف استفاده کنید، دوربینتان از این قابلیت برای تمرکز نور بر روی سوژه استفاده می کند . اگر ابزارهایی مانند سافت‌باکس را به کار بگیرید ، باید زوم را روی حداقل (مثلاً ۲۴ میلیمتر) تنظیم کنید تا پخش نور به اندازه‌ی کافی باشد .
    آیا تنظیم دستی دوربین با فلاش TTL ممکن است ؟ عکاسی نوزاد در آتلیه نوزاد

ین روش یکی از بهترین روش‌هاست که برای ترکیب نور طبیعی محیط و فلاش، استفاده می شود . مثلا برای عکاسی از مراسم عروسی که معمولاً در محیطی با فضای باز با سقف بلند و کنتراست بالا صورت میگیرد ، استفاده از این حالت بسیار اثربخش خواهد بود . اگر دوربین را روی ایزو با مقدار  ۴۰۰، گشودگی دیافراگم f/5.6 و سرعت شاتر ۶۰/۱ ثانیه تنظیم کنید و در عین حال فلاش پیرو حالت TTL باشد ، نتیجه ای خواهید گرفت که رضایت بخش و جذاب است .

منبع:

عکاسی


امتیاز : نتيجه : مجموع 0 امتياز توسط 0 نفر

نوشته شده در سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ساعت 2:19
توسط آتلیه کودک | تعداد بازديد : 4 | لينك ثابت
برچسب ها : عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی,

چرا عکاسان حرفه میانه خوبی با لنز های واید ندارند ؟ آیا استفاده از لنز های واید برای عکاسی واقعا بد هستند ؟
چه چیز باعث شده که لنز های واید از دایره توجه عکاسان خارج شود ؟
حتما از گوشه کنار دنیای عکاسی شنیده اید که لنز های واید در تجهیزات یک عکاس حرفه ای ، از محبوبیت کمتری برخوردارند . در واقع یک عکاس خوب کمتر به سراغ لنز واید میرود .همیشه این موضوع در عکاسی مورد توجه است که لنز های واید در عکاسی پرتره بازده خوبی ندارد.
عموما لنز‌هایی برای عکاسی پرتره مورد استقبال قرار میگیرند که فاصله کانونی بیشتر از ۵۰ میلی‌ متر را دارا باشند . یکی از عواملی که باعث شده لنز های واید مورد کم لطفی قرار بگیرند ایجاد اعواج در تصاویر است .  هر چند این اعوجاج در همه سوژه‌ها، کمی عادی و طبیعی به نظر می رسد ولی چشم انسان سریع تر از آنچه که فکر می کنید این مزاحم ها را میبینند و تشخیص می دهند . اعوجاج معمولا چهره یا اندام سوژه انسانی پرتره را از فرم خارج می کند و گاهی اوقات هم تصویری نازیبا از فرد را به ثبت می رساند .
این را بدانید که در این مقاله روی بد بودن این لنز تمرکز نمی شود ؛ در واقع پس از مطالعه این مقاله یاد خواهید گرفت که عوارض استفاده از این لنز را برای سلامت عکس هایتان به حداقل برسانید و مجبور به حذف این لنز از دنیای عکاسی تان نشوید . اگر روراست باشیم ، باید اعتراف کنیم تنوع و خلاقیت ناشی از استفاده از این لنز ، اجتناب ناپذیر است به شرطی که طبق اصول از آن استفاده کنید .
آشنایی با لنز های واید
همانطور که گفتیم استفاده از لنز های واید در عکاسی پرتره توصیه می شود اما قبل از آن بهتر است سرکی به مفهوم “عکاسی پرتره” بکشیم .
عکاسی پرتره چیست ؟
البته سوال اصلی اینجاست که چه عکس هایی در زمره عکس های پرتره قرار میگیرند ؟ مفهومی که از عکاسی پرتره بین عکاسان جا افتاده این است که  به عکس‌های صورت ، چهره و نیم‌تنه بالای اشخاص ، عکاسی پرتره میگویند ، اما عملا به هر عکسی یا  نقاشی که روی یک شخص متمرکز باشد عکاسی پرتره اتلاق می شود . در واقع منظورمان این است که پرتره، صرفاً مربوط به صورت و چهره یک شخص نیست و می‌تواند تصویری از اندام کامل یک انسان را نیز شامل شود . اینکه لنز‌های واید در عکس‌هایی که پرتره‌های بسته از صورت و چهره هستند بیشتر اعوجاج ایجاد می‌کنند یک تاثیر عادی و قابل پیشبینی است و طبیعتا تأثیر آن‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد .ایرادات لنز های وایدآتلیه نوزاد در عکاسی نوزاد
از این جمله چه تفسیری دارید ؟ : لنز‌های واید، عکس‌های پرتره کج و معوج تحویل شما میدهند.
این تعریف دقیقا نقطه عطف این ماجراست . به طور کلی تعریف لنز‌های واید این است که  می‌توانند فضای بیشتری از صحنه مقابل دوربین را در داخل یک عکس جای دهند . این زاویه دید وسیع تر می‌تواند نمای بزرگ‌تری نسبت به آنچه که لنز‌های تله‌فوتو ثبت می‌کنند را به نمایش بگذارد و طبیعتاً تصویری نهایی نزدیک‌تر به زاویه دید چشم عکاس شباهت بیشتری دارد .

نکته مهم دیگر اینکه ابعاد تصویر، در عکس‌هایی که با لنز‌ واید ثبت می‌شوند بیشتر مشخص است. چراکه هرچقدر سوژه‌ها به دوربین نزدیک‌تر باشد، به شکل حیرت انگیزی  بزرگ‌تر ثبت می‌شوند و به طبع آن ، اجسام دورتر از لنز نیز اغلب اوقات کوچک‌تر از آنچه که واقعاً هستند ثبت می شوند . این دقیقاً همان رفتاری است که چشم انسان با سوژه‌های مختلف می‌کند.

علاوه بر این  لنز‌های واید، رفتار مختلفی درباره عمق میدان از خود بروز می‌دهند. البته از قبل می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر عمق میدان، حداکثر گشودگی دهانه دیافراگم و بزرگی سایز سنسور دوربین است، اما بهتر است بدانید لنز‌های واید به شدت بر محدوده عمق میدان تاثیر گذارند و آن را شدیدا کاهش می‌دهند. به زبان ساده وقتی از یک لنز واید برای عکاسی استفاده می‌کنیم، حتی اگر از دیافراگم‌های بازتر همچون f/2.8 هم استفاده کنیم، باز هم عمق میدان به حدی زیاد می‌شود که عملاً کل بکگراند به وضوح در تصویر مشخص هستند.
این را بدانید که نمی‌توانیم لنز وایدی را پیدا کنیم که در زوایای باز، بتواند در بکگراند سوژه بوکه ایجاد کند.
احتمالا یکی از کلیدی ترین دلایلی که عکاسان حرفه‌ای از لنز های تله‌فوتو برای عکاسی پرتره استفاده می‌کنند، نه مشکل اعوجاج، بلکه همین چالش تار شدن پس زمینه عکس‌ها است . زیرا فقط به این ترفند می‌توانند تمرکز بیشتری را بر روی سوژه اعمال کنند و چشم بیننده را ناخودآگاه، به جایگاه س.ژه هدایت کنند .
تا اینجای ماجرا فهمیدیم که لنز‌های واید باعث وضوح بیشتر بکگراند می‌شوند، باین مشکل قابل چشم پوشی است نا زیبایی عکس های پرتره ثبت شده توسط لنز های واید را نمیتوان نادیده گرفت . به دنبال راه حلی در این زمینه نباشید ، در هر حال تصاویر زیبایی نخواهید گرفت .
    با این تفاسیر چرا برخی عکاسان باز هم ازاین لنز دست برنمیدارند ؟
نکات مهم برای استفاده از لنز های واید
چرا لنز های واید ، تصاویر زشتی ثبت می کنند ؟
فقط یکبار عکاسی با لنز‌های واید سینمایی کافیست تا کلا دیدگاهتان درباره آنچه که اعوجاج یا Distortion می‌نامیم دگرگون شود . در واقع اعوجاجی که باعث می‌شود تا اغلب عکاسان از عکاسی با لنز‌های واید گریزان باشند ، اعوجاج دایره‌ای ایجاد شده در کناره‌های تصویر است که به اعوجاج شعاعی بالشتکی معروف است . کار این اعوجاج تنها دور کردن یا نزدیک کردن سوژه به تصویر نیست بلکه در حاشیه ها نوعی انحنا ایجاد می کند  که در اکثر موارد از یک الگوی خاص هم پیروی نمی‌کند و عموما درباره هر لنز، شکل و تأثیرش منحصر بفرد است .
برای درک این نوع انحنا از یک تصویرسازی استفاده می‌کنیم.
فرض کنید در حال عکاسی از یک دیوار هستید .
در این مثال از یک لنز ۵۰mm نصب شده روی یک دوربین فول‌فریم استفاده میکنیم و به جای اینکه روبروی آن بایستیم، در آخر دیوار ایستاده‌ایم و دوربین را رو به سمت انتهای دیگر گرفتیم. به این صورت ، بلندای دیوار، در نزدیکی دوربین، از سمت دیگر بلندتر به نظر می‌رسد. یعنی در داخل تصویر این‌طور به نظر می‌رسد که ارتفاع دیوار در نزدیکی ما بلندتر از فاصله دورتر است.
اگر در همین حال از یک لنز واید بدون اعوجاج و با کیفیت کمک بگیریم ، تصویری نهایی شبیه به تصویر شماره ۲ است . با آنکه واید بودن لنز باعث بزرگنمایی سوژه (در نزدیکی ما) می‌شود، اما باز هم خطوط را به صورت صاف و مستقیم مشاهده می کنیم . این در حالی است که در لنز‌های دارای اعوجاج شعاعی ، علاوه بر بزرگنمایی بیش از حد سوژه‌های نزدیک و دور، یک انحنای نچندان دلچسب نیز در تصویر می‌بینیم که خطوط صاف حاشیه را به شدت منحنی کرده
استفاده از لنز های واید
البته منظور ما این نیست که لنز‌های واید همگی مشکل اعوجاج دارند. مشکل اعوجاج حتی در لنز‌های تله‌فوتو و لنز های بلند‌تر هم وجود دارند . ولی چون مقدار آن بسیار کم است؛ متوجه آن نمی شویم .
سوالی که مطرح می شود این است که لنز واید با عملکرد مناسب وجود ندارد ؟ برای این که لنز واید بدون اعواج باشد ، عدسی‌هایی نیاز است که بسیار پیشرفته و گران‌قیمتی اند.این عدسی ها باید در ساختار لنز وجود داشته باشند تا اعوجاج کمتر خودنمایی کنند . این مورد ، از مهم‌ترین دلایل برای خرید لنز‌های واید گران‌قیمت است که اغلب عکاسان تمایلی به آن نشان نمی دهند.
البته بسیاری از عکاسان حرفه‌ای لنز های سینمایی را به جای لنز‌های واید عمومی عکاسی استفاده می‌کنند تا اعوجاج را در عکس‌هایشان کاهش دهند . عکاسی با لنز هایی که اعواجشان ناچیز است به شما این امکان را می دهد که با تغییر زاویه دید و کادربندی های مختلف و غیر عادیبدون آنکه فکرتان مشغول انحنا ها باشد ، از عکاسی لذت ببرید .
اگر نتوانیم لنز های گران قیمت سینمایی را تهیه کنیم ، تکلیف چیست ؟
این لنز ها بخاطر کارکرد بی نقصشان قیمت های سرسام آوری دارند . مسلما هرچقدر لنز‌های واید با کیفیت تری بخریم، عکس های واید بی نقص تری خواهیم داشت . اما اگر رابط خرید این لنز های گران قیمت را ندارید که اعواج تصاویرتان را تا حد ممکن کاهش دهید . در این بین دو نکته را بای مد نظر داشته باشید : اول ترکیب بندی
۱-سوژه‌های اصلی را دور از حاشیه های تصویر بگنجانید
همانطور که تذکر دادیم ، اعوجاج لنز‌های واید در حاشیه های تصویر بیشتر از قسمت های میانی دیده می‌شوند. اگر از سوژه اصلی شما سوژه انسانی  است، بهتر است آن را از حاشیه های کادر عکاسی دور قرار دهید .اگر این کار را انجام ندهید، صورت یا بدن سوژه در حاشیه ها کشیده می‌شوند و این کشیدگی غیر معمول ، اغلب اوقات جلوه بسیار زشتی به عکس می‌دهند. در تصاویر پرتره که این روز‌ها در مناظر طبیعی و چشم‌انداز‌های بکر عکس‌برداری می‌شوند، اغلب شاهد مرکزیت سوژه ها هستیم . به این ترتیب، کشیدگی حاشیه های تصویر تنها روی بکگراند اعمال می‌شود و بیننده به ندرت ممکن است آن را کشف کند .
۲-اعوجاج را به صورت نرم‌افزاری برطرف کنید
بعضی  دوربین‌های حرفه ای قابلیت رفع اعواج به صورت نرم افزاری را داخل خود دارند  را دارند ،یعنی این دوربین ها می توانند اعوجاج حاصل از لنز‌های مخصوص خودشان را رفع کنند. از آنجا که عملکرد لنز‌های واید به دلیل ساختار اپتیکی مشابهی که دارند، قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری است، نرم‌افزار موجود در خود دوربین قطعا اعواج خنثی کند.
علاوه بر این نرم‌افزارهای پیشرفته ادیتور عکس مانند فتوشاپ (نسخه‌های جدید) امکانات رضاین بخشی برای برطرف کردن مشکلات ناشی از لنز مانند اعوجاج و … دارند . این آپشن خصوصاً زمانی که از فرمت خام ادوبی استفاده کنید ، بسیار قوی تر عمل می‌کند . حتی گاها اعواج را کامل رفع و رجوع می کند .
۳-از دوربین‌های حرفه ای با رزولوشن بالا استفاده کنید
نه به این خاطر که در این دوربین‌ها اعوجاج کمتر دیده می‌شود ، بلکه برای اینکه بتوانید بعداً کناره‌های تصویر را کراپ کنید و همچنان تصویری با کیفیت و رزولوشن بالا در اختیار داشته باشید.
قطعا وقتی با دوربین‌های قدرتمندی مانند Nikon Z7 یا Sony a7R III عکاسی می‌کنید، همیشه تصویری با کیفیت و رزولوشن بالاتر از ۳۰ مگاپیکسل داشته باشید که برای چاپ در سایز های بزرگ کاملاً مناسب و کافی هستند. البته باز هم حواستان باشد سوژه اصلی در حاشیه نباشد .

منبع:

عکاسی


امتیاز : نتيجه : مجموع 0 امتياز توسط 0 نفر

نوشته شده در سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ساعت 2:18
توسط آتلیه کودک | تعداد بازديد : 4 | لينك ثابت
برچسب ها : عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی,

هرچند همیشه و در هر زمینه ای ، تکنولوژی های جدید حرفی برای گفتن دارند اما گویا در حرفه عکاسی همیشه این قانونی برقرار نیست و جدید بودن به طور همزمان مفهوم خوب بودن را با خود حمل نمی کند ! عکاسی کودک
گاهی هم طعم نوستالژی بهترین طعم بوده و خواهد بود . عکاسی با لنز های کلاسیک و فوکوس دستی نیز چنین حسی به شما القا خواهند کرد .
همیشه جدیدتر به معنی بهتر نیست و برخی اوقات روش‌های قدیمی‌تر و کلاسیک‌تر دید بهتری در برخورد با مسائل می‌دهند. عکاسی با فوکوس دستی و لنز‌های کلاسیک از این‌گونه موارد است. مقاله ای که می خوانید تجربه اسنفاده از این طعم نوستالژی فوکوس دستی ولنز های کلاسیک است که توسط یک عکاس حرفه ای اندونزیایی منتشر شده است . عکاسی بارداری در آتلیه بارداری

متن زیر ، از زبان این عکاس نگارش شده است :

بیش از ۱۳ سال در زمینه عکاس تبلیغی و تجاری فعالیت حرفه ای داشتم و دوربینهای DSLR کانن اولین همراه من در این مسیر بود که مکمل های جذابی به نام لنزهای با فوکوس خودکار سيستم EF کانن را به همراه داشت . تصور کنید برای خرید بیش از ۱۵ لنز EF و EF-S سیستم کانن هزینه کرده بودم و تغییر سیستم دوربین ، برایم حکم کابوس را داشت . درست در سال ۲۰۱۶ بود که تصمیم گرفتم به سراغ یک دوربین بدون آینه بروم  و دنیا از پشن لنز آن تماشا کنم . انتخابم برای شروع این تجربه ناب ، دوربین سونی a7R II بود . از آنجا که آداپتور مخصوص مانت سونی، با لنز‌های سیستم کانن سازگاری داشت ، لنز های عزیز دردانه قبلی ام را در دوربین بدون آینه سونی سوار کردم ، و همزمان هیچ برنامه‌ای برای تهیه لنز مختص سیستم سونی در ذهنم نداشتم .
پس از کلی کندوکاو و سرچ و زیر و رو کردن ویدیوهای آموزشی در یوتیوب کشف کردم که  سونی a7، یک لنز خوش قیمت۵۰ میلی‌متری f/0.95 برای دوربین های سونی دارد . بلافاصله پس از اطلاع ، بسیار به خرید آن لنز مشتاق شدم؛ فقط یک عکاس جادوی عکاسی با این لنز و چنین دیافراگم گسترده‌ای درک می کند ! علاوه بر این ، لایکا نوکتیلوکس (Noctilux) معروف با قیمتی ده هزار دلاری اش ، از  این لنز در حدود ۸۰۰ دلاری با دیافراگم f/0.95 هیچ کم و کسری ندارد . لنز میتاکون ۵۰mm f/0.95 نقطه عطف من در دنیای عکاسی بود . این لنز تجربه شیرین عکاسی با فوکوس دستی را برای من به ارمغان اورد و باعث تغییر مسیر حرفه ای من در دنیای عکاسی شد.
(اگر به عکاسی با لنز های واید علاقه دارید ، مقاله عکاسی با لنز های واید را از دست ندهید )
فوکوس دستی برای من حکم تلفیقی از تضاد ها بود ! در ابتدا ارمغانی با طعم محدودیت که سوژه های نابم را از دست می دادم. تا به خودم می آمدم و سوژه ای را در شکار چشمانم میدیدم ، زمان زیادی صرف تنظیمات دستی می شد و در کمال ناباوری سوژه از دست می رفت. با این حال خودم را نباختم و با اصرار و ممارست کم کم به این همراه بد قلق عادت کردم .
عکاسی با فوکوس دستی شما را مجبور خواهد کرد تا دریچه نگاهتان را متفاوت تنظیم کنید ، چه بخواهید چه نخواهید ، شما را وادار به کاهش سرعت عکاسی تان می کند تا بدون فکر و برنامه ریزی ، دکمه شاتر را پی در پی فشار ندهید . در واقع عکاسی با فوکوس دستی به صورت غیرمستقیم به شما یاد می دهد عمیق تر و دقیق تر ببینید  و اساسی تصمیم بگیرید .
این را به یاد داشته باشید ؛  تفکر عمیق و آماده سازی تخصصی تر در عکاسی ، بهترین نتیجه عکاسی با فوکوس دستی است
وصف ابعاد این تجربه با کلمات چندان راحت نیست ؛ تا خودتان به سراغش نروید و آن را تجربه نکنید جذابیتش را حس نخواهید کرد . به همه هم صنفانم توصیه می کنم فریب سختی اول مسیرش را نخورند و سفت و سخت پای خو گرفتن با چنین لنز هایی بمانند .
تجربیات کار با اولین لنز دستی‌، مرا ترغیب کرد تا از سال ۲۰۱۶ به این سبک از عکاسی روی بیاورم تا جایی که تا به حال بیش از ده لنز با فوکوس دستی و کلاسیک تهیه کنم .اگر فکر می کنید همراهی با این لنز ها یک جیب پر پول می خواهد سخت در اشتباهید ؛ نکته جالب لنزهای کلاسیک این است که بسیار خوش قیمت و مقرون‌به‌صرفه هستند؛ به طوری که اغلب آنها کمتر از ۵۰ دلار قیمت دارند.
برای اینکه عمق ماجرا را درک کنید ، توجه کنید که خرید تمام لنزهای کلاسیک ، قیمتی کمتر از یک لنز مدرن با فوکوس خودکار را دارد .
وقتی با لنز های کلاسیک رابطه خوبی داشته باشید استفاده تان از لنز های مدرن به مراتب کاهش می باید هرچند که گهگداری از رویداد ها به لنز های مدرنتان سر بزنید . در واقع عکاسی با فوکوس دستی شما را به تجربه عکاسی آرام یا slow photography که ایده ای نو برای تعامل عمیق با سوژه های عکاسی نزدیک می کند .

منبع:

عکاسی


امتیاز : نتيجه : مجموع 0 امتياز توسط 0 نفر

نوشته شده در سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ساعت 2:17
توسط آتلیه کودک | تعداد بازديد : 4 | لينك ثابت
برچسب ها : عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی,
آخرين مطالب ارسالي
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت سوم (یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۲:۱۰)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت دوم (یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۲:۰۹)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت اول (یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۲:۰۸)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت سوم (جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۳۴)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت دوم (جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۳۳)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت اول (جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۳۱)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت سوم (پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۴)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت دوم (پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۳)
» آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت اول (پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۲)
» آتلیه عکاسی قسمت سوم (سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۳)
» آتلیه عکاسی قسمت دوم (سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۲)
» آتلیه عکاسی قسمت اول (سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۱)
» حقایق مهم در مورد نورپردازی در عکاسی قسمت سوم (سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۳)
» حقایق مهم در مورد نورپردازی در عکاسی قسمت دوم (سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۲)
» حقایق مهم در مورد نورپردازی در عکاسی قسمت اول (سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۱)
» تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی قسمت آخر (دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۵۲)
» تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی قسمت اول (دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۵۱)
» عکاسی با نوردهی طولانی قسمت آخر (دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۵۰)
» عکاسی با نوردهی طولانی قسمت سوم (یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۵۱)
» عکاسی با نوردهی طولانی قسمت دوم (یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۵۰)

صفحه قبل 1 صفحه بعد
نويسندگان
خبرنامه
جستجو
آمار و ارقام سايت
» تاريخ : یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷
» بازديد امروز : 108
» بازديد ديرور : 10
» بازديد ماه گذشته : 637
» بازديد سال گذشته : 3439
» كل بازديد : 3439

» كاربران آنلاين : 1
» كاربران عضو آنلاين : 0
» كاربران ميهمان آنلاين : 1

» مجموع مطالب : 761
» مجموع نظرات : 0
» تعداد اعضاي سايت : 0

» آي پي شما : 18.212.92.235
» مرورگر : unknown
» سيستم عامل : unknown

» ورودي هاي گوگل امروز : 0
» ورودي هاي گوگل ديروز : 0

» آخرين بروزرساني : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
تبلیغات متنی
خريد بک لینک در تمام وبلاگها
خرید گیفت کارت
بازی